09/08/2021 - 09:02
Elke pagina op een professionele website bevat zogenaamde 'metatags'. Dit zijn tientallen kleine stukjes code die externe sites, zoals Google of Facebook, vertellen wat er op die pagina te vinden is. Geen paniek, om je tijd te besparen, genereert Heftig automatisch metatags wanneer je een pagina op je website aanmaakt. Indien nodig, kan je deze metatags steeds manueel optimaliseren.
Metatags zijn beschrijvingen in de code van je webpagina's. Deze zijn niet zichtbaar voor je bezoekers, wel voor zoekmachines als Google waardoor je bezoekers die in de zoekresultaten of op social media kunnen lezen. Het doel van deze metatags is om je webpagina met de juiste zoekwoorden te laten scoren in zoekmachines.
Er bestaan verschillende metatags die zoekmachines nog altijd gebruiken. Sommige zijn belangrijker dan andere. Daarom moet je weten welke metatags je nog moet gebruiken om online te scoren met je website.
Een belangrijke metatag is bijvoorbeeld de meta title. Dit is de titel van je pagina zoals die zal verschijnen in zoekmachines. Bezoekers zien meteen waarover je pagina gaat. Zorg er dus voor dat je de juiste titel kiest met de juiste woorden. Zo bereik je een hoge score in zoekmachines zoals Google.
Daarnaast is de meta description een belangrijke tag. Dat is het stukje tekst onder de meta title in de zoekresultaten. Hier geef je een duidelijke, korte beschrijving van de pagina met de juiste zoekwoorden.
Meta tags bepalen hoe en waar je website verschijnt in een zoekmachine als Google. Door je pagina’s een duidelijke titel en beschrijving te geven, help je zoekmachines beter begrijpen waarover je pagina gaat. En zo verschijn je dus beter in de zoekresultaten. Als je de juiste woorden gebruikt tenminste.
Meta tags vormen de eerste indruk die mensen hebben met je pagina in de zoekresultaten. Ze overtuigen of schrikken potentiële bezoekers af. En dat geldt ook voor zoekmachines. Daarom moeten je belangrijkste zoekwoorden als eerste komen in je meta titel en beschrijving
Maak je titel en beschrijving bovendien niet te lang. Zoekmachines en sociale media zullen te lange meta titels en beschrijving afbreken wanneer ze de maximumlengte overschrijden. Zorg dus voor een korte maar krachtige tekst waarbij je belangrijkste keywords eerst komen. Lees hier hoe je zelf de metatags kan aanpassen in je Heftig website.
Geef iedere pagina ook een unieke titel en een op maat geschreven tekst voor je doelgroep.
Google is niet verplicht om je meta title en meta descriptions te gebruiken. Als deze niet correct weergeven waar je website over gaat, dan gaat Google zelf een meta title en meta description maken op basis van je webtekst. Je maakt dus beter werk van een SEO-geoptimaliseerde pagina.
Met je Heftig website heb je vrijheid om je titel en beschrijving te personaliseren voor social media. Dat onderdeel vind je ook bij onze Metatags onder ‘Open Graph’. Hier zorgden we ervoor dat Facebook, LinkedIn en Pinterest de juiste afbeelding overnemen van je pagina en dat je zelf de titel en beschrijving kan schrijven.
Dat heeft als voordeel dat je meteen de juiste boodschap meegeeft wanneer je een pagina van je website deelt op sociale media.
Heftig maakt het je graag makkelijk. Daarom ontwikkelden we het luik ‘Metatags’. Standaard staat de titel zo ingesteld dat die de paginatitel overneemt en de naam van de website.
Ook de beschrijving hebben we geautomatiseerd. De ‘meta description’ neemt automatisch je introtekst over. Heb je geen introtekst? Dan vul je hier best zelf je meta beschrijving in. Anders neemt Google de eerste tekst die het tegenkomt op je webpagina.
Ben je klaar om te scoren in Google met je website? Vraag om een kennismakingsgesprek waarin we bekijken hoe Heftig je hierin kan ondersteunen!
Wil je een betaalbare website laten maken die je makkelijk zelf kan beheren? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie!
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer